Indsatsområder

AI-kompetencepagten vil udnytte en af Danmarks største styrker, nemlig brugen af offentligt-privat samarbejde for at nå vores samfundsmål. Formålet er at sikre, at opkvalificeringen ikke blot sker i enkeltstående organisationer gennem isolerede projekter uden vidensdeling, men tværtimod fungerer som katalysator for en bred og vedvarende digital udvikling i hele Danmark. For at nå den ambitiøse målsætning om at øge de digitale kompetencer hos 1 million danskere, vil pagtens indsatser vil være struktureret omkring tre nedenstående indsatsområder.

AI-kompetencepagten skal øge Danmarks produktivitet og konkurrenceevne 

Vi gør det nemmere for virksomheder – store som små – at få adgang til opkvalificering og digitale værktøjer, så de kan udnytte AI til at blive mere konkurrence-dygtige. Indsatsen er målrettet ledere og medarbejdere i større virksomheder og SMV’er

Produktivitet & Konkurrenceevne

  • For at Danmark kan klare sig godt i fremtiden, er det vigtigt, at både virksomheder og medarbejdere får lettere adgang til at lære om kunstig intelligens. Mange store virksomheder mangler allerede i dag kvalificeret arbejdskraft, og i IT-branchen må nogle firmaer sige nej til ordrer, fordi de ikke har nok folk med de rette kompetencer. 

    For små og mellemstore virksomheder (SMV’er) kan det være ekstra svært at komme i gang med digitalisering og kunstig intelligens/AI, fordi de ofte har begrænset viden om mulighederne, manglende økonomi og tid til at investere i nye løsninger. 

    AI-kompetencepagten vil gøre det lettere for alle virksomheder at få adgang til kurser og opkvalificering, så de kan bruge AI. Vi har særligt fokus på at hjælpe SMV’er med at få succes i den digitale omstilling. 

    • Gøre det nemt for danske virksomheder at finde online kurser og træning, der passer til deres behov for AI-kompetencer. 

    • Skabe samarbejder mellem store virksomheder, og SMV’er som understøtter tværgående digitale læringsmiljøer i regionale knudepunkter.

    • Samarbejde med det formelle efter-videreuddannelsessystem om at undersøge hvilke læringsmetoder, værktøjer og forløb der virker bedst og dele denne viden på tværs af virksomheder og organisationer.   

    • Samarbejde med centrale aktører i det offentlige udddannelsessystem om AI-kompetencer for at styrke effekten af pagtens indsatser.

AI-kompetencepagten skal styrke velfærden og samfundskritiske sektorer 

Vi hjælper offentlige myndigheder og organisationer og deres ansatte med at få de rette AI-kompetencer, så de kan bruge teknologien til at skabe bedre løsninger og styrke velfærden.  Indsatsen er målrettet offentligt ansatte ledere og medarbejdere

Velfærd & Samfund

  • Det danske velfærdssystem står over for store udfordringer. Flere ældre og større krav til offentlige ydelser lægger pres på ressourcerne. Digitalisering og kunstig intelligens kan gøre velfærden stærkere og mere effektiv, men mange steder i det offentlige har man svært ved at få det fulde udbytte af AI. 

    AI-kompetencepagten støtter regeringens mål om, at det offentlige Danmark skal blive endnu bedre til at bruge kunstig intelligens, ved at understøtte kompetencesiden af problemløsningen.  

    Ved at understøtte offentlige medarbejdere på tværs af sektorer og fag med at opnår relevante AI-kompetencer skaber pagten et stærkt fundament for de mange AI-initiativer, som igangsættes de kommende år, på både lokalt og centralt niveau. For at lykkes er det vigtigt, at medarbejdere på alle niveauer forstår og kan bruge teknologien effektivt og ansvarligt. 

    • Starte samarbejder mellem kommuner, staten, virksomheder, faglige organisationer, uddannelsessektoren og civilsamfundet for at lave målrettede opkvalificeringsprogrammer for offentlige medarbejdere. 

    • Tilbyde målrettede digitale kurser, inspirationsmateriale og værktøjer i samarbejde med virksomheder og faglige organisationer, så offentlige medarbejdere kan styrke deres viden og kompetencer til anvendelse af AI.

    • Samarbejde med virksomheder, erhvervsorganisationer, kommuner og myndigheder om at udbrede brugen af AI-assistenter, som kan understøtte den individuelle opgaveløsning på en bred vifte af områder

AI-kompetencepagten skal styrke AI-kompetenceniveauet i uddannelsessektoren 

Vi samarbejder med skoler og uddannelsesinstitutioner om at gøre AI til en naturlig del af undervisningen og ruste unge til fremtidens arbejdsmarked. Indsatsen er målrettet Studerende samt børn og unge 

Uddannelse & Kompetencer

  • For at Danmark kan klare sig godt i fremtiden, er det vigtigt, at næste generation af medarbejdere og ledere har stærke digitale kompetencer. Selvom vi har et højt digitaliseringsniveau, viser undersøgelser, at der stadig er potentiale for at forbedre teknologiforståelsen kompetenceniveauet igennem hele uddannelseskæden. Mange elever og studerende får kun begrænset undervisning i digitale værktøjer og kunstig intelligens, og mange lærere føler sig ikke klædt godt nok på til at integrere teknologien i undervisningen.  

    Hvis vi skal sikre teknologiforståelse og ansvarlighed på alle niveauer, er det nødvendigt at sætte ind tidligt og systematisk på tværs af uddannelsessystemet.    

    AI-kompetencepagten arbejder for at løfte det digitale kompetenceniveau ved at fremme AI-opkvalificering på alle uddannelser – fra grundskolen til de videregående uddannelser. Ved at samarbejde med uddannelsesinstitutioner og opkvalificere undervisere vil pagten sikre, at både lærere og elever får adgang til viden om AI og praktiske værktøjer, der kan bruges i undervisningen.  

    Ved at gøre AI til en naturlig del af læringsmiljøerne kan AI-kompetencepagten bidrage til, at uddannelsessektoren udvikler digitale talenter og sikrer en stærk digital dannelse, der understøtter Danmarks konkurrenceevne. 

    • Samarbejde med grundskolen, professionsuddannelser, virksomheder og civilsamfund om at gøre teknologiforståelse til en vigtig del af undervisningen og få flere elever, især piger, til at vælge det som valgfag i grundskolen. 

    • Starte samarbejder med de videregående uddannelser, virksomheder, faglige organisationer og studenterorganisationer for at sikre, at AI-kompetencer integreres bredt i uddannelserne, så studerende får praktiske AI-kompetencer, der ruster dem til at få succes på arbejdsmarkedet. 

    • Samarbejde med professionsuddannelser, universiteter, ungdomsuddannelser, virksomheder, faglige organisationer og civilsamfund om at styrke undervisernes viden om, og anvendelse af AI i undervisningen.

Sådan måler vi AI-kompetencer

Når vi i AI-kompetencepagten stræber efter at give 1 million danskere anvendelige AI-kompetencer, kigger vi derfor på et bredt spektrum af menneskelige, praktiske og tekniske færdigheder, som understøtter mulighederne for, at mennesker kan skabe værdi med AI. Her er nogle typer færdigheder tæt knyttet til den direkte anvendelse af teknologien, såsom brugerkompetencer i AI-baserede værktøjer, dataanalyse og datavisualisering, mens andre er mere komplimentærer men nødvendige for teknologiens ansvarlige anvendelse, såsom datasikkerhed, teknologiforståelse og viden om dataetik og GDPR.

Vi vil måles på vores indsats for, at 1 million får et AI-kompetenceløft. Vi har derfor indgået samarbejde med HBS Economics, som er eksperter i at sætte tal på kompetencebehov og opkvalificeringsindsatser.  HBS Economics vil løbende opgøre, hvor mange som får et kompetenceløft gennem pagtens medlemmer og samarbejdspartnere.  Resultaterne vil hvert år blive præsenteret på en årlig konference.